Thursday, May 22, 2008

Afghan Police Chief: General Mohamad Jorat interview

Afghan Police Chief: General Mohamad Jorat interview

منير منگل معين وزارت داخله كه امروز به كميسيون امنيت ملي ولسي جرگه فراخوانده شده بود، گفت : تعدادي از افسران پوليس در سرقت هاي مسلحانه دست


دارند.

Nach oben 22.10.2008 خبرگزاری صدای افغان
دگر جنرال محمد جرأت رئيس پليس سابق افغانستان كه در يك گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري صداي افغان سخن مي گفت با تاكيد بر اين كه

پس از حضور نيروهاي خارجي در افغانستان فقط در سه سال اول يك امنيت نسبي در كشور برقرار بوده و پس از آن اوضاع روز به روز بدتر شده است، اظهار داشت: ما در گذشته از نظر امنيتي معضلات امروزي را نداشتيم و در تمام ولايات امنيت برقرار بود و پليس نيز بر اوضاع تسلط كامل داشت و با آنچه كه امروز در كشور در جريان است مشكل به نظر مي رسد كه شرايط گذشته دوباره باز گردد.

وي كنار گذاشتن مجاهدين را يكي از عوامل بروز نامني و از اشتباهات بزرگ ذكر كرد و خاطر نشان نمود: كساني كه ديروز در برابر اجانب و نيروهاي متجاوز از كشور و مردم خود دفاع كردند همين مجاهدين بودند كه در حال حاضر كنار گذاشته شده اند و از آنها در نظام كمتر استفاده مي شود كه در اين حالت آوردن يك نظام با ثبات در افغانستان بسيار دشوار است و اوضاع نيز هر روز بدتر مي شود.

جنرال جرأت با نگاهي به گذشته عنوان كرد: در آن زمان نيروهاي پليس مثلا در حوزه جنوب غرب فقط با داشتن يك كندك و بدون داشتن امكانات و تنها با اتكا به همكاري هاي مجاهدين و مردم امنيت اين مناطق را به نحو احسن برقرار مي كردند .

او ادامه داد: اما متاسفانه امروز با زياد شدن امكانات و تجهيز نيروها نيز امنيت برقرار نمي شود و اكثر نقاط كشور بي ثبات و ناامن شده است و اين مسئله تنها بر اثر بي توجهي و اعمال سليقه‌هاي خاص بوجود آمده و تاوان آن را نيز بايد مردم بپردازند.

وي تصريح كرد: اكنون برقراري امنيت براي نيروهاي خارجي و داخلي بسيار سخت شده است و با كاركردهاي نامناسب شرايط به گونه اي تغيير كرده كه زمينه‌هاي پيوستن نيروهاي خودي به دامن طالبان نير فراهم شده است.

رئيس سابق پليس افغانستان همچنين در خصوص مذاكره با طالبان و سهم دهي آنها در اركان دولتي با ديدي خوشبينانه مي نگرد و از مذاكره با آنها استقبال مي كند و مي گويد: به نظر من وجود يك گروه يا قشر خاص بيرون از نظام به ضرر مردم و جامعه افغانستان است و گرويدن آنها به دولت مي تواند تنش‌هاي موجود را برطرف كرده و در برقراري امنيت كمك شايان نمايد.

او تاكيد مي نمايد كه سنجيدن تمام مسائل و ارائه آنها در مذاكره با طالبان و گرفتن تعهدات كافي براي همه جوانب مي تواند در ادامه كارهاي آنها بسيار مثمرثمر باشد.

جنرال جرأت وجود نيروهاي خارجي را يكي از دلايل بروز نا امني‌ها در افغانستان و بهانه‌اي براي ادامه فعاليت گروه هاي مخالف دولت مي داند و تصريح مي كند: طالبان و قوت‌هايي كه در برابر نيروهاي خارجي وجود دارند به واسطه يك شعار، بر خواسته وبه نظر خود پافشاري مي كنند و آن اين است كه ما در برابر نيروهاي خارجي ايستاده ايم و از دين و مردم خود دفاع مي كنيم كه اگر بهانه حضورنیروهای خارجی در مذاكره با طالبان گرفته شود و يا نيروهاي خارجي افغانستان را ترك كنند ديگر بهانه اي جهت ادامه جنگ براي آنها باقي نخواهد ماند.

وي همچنين اظهار داشت: هيج چيز قابل توجهي با حضور نيروهاي خارجي در افغانستان صورت نگرفته و مخالفان نير همچنان به كار خود ادامه مي دهند و مشكلات مردم نيز بيشتر شده است.

با اين حال جنرال جرأت رئيس پليس سابق افغانستان در خصوص كاركرد دولت در گذشته و حال بر اين عقيده است كه توانمندي دولت همين بوده كه انجام داده است و از هيچ کوششي براي ايجاد يك كشور با ثبات و امن دريغ نكرده است .

او همچنين اظهار مي دارد كه اكنون بايد شعار ما اسلامي باشد و به منافع ملي كشور و مردم خود توجه داشته باشيم، از فرقه گرايي و مسائلي نظير آن بپرهيزيم و به منافع ملي مردم و كشور خود توجه نمائيم و در همه حال گذشته خود را نيز در نظر بگيريم و نقاط عزت و سربلندي و نقاط منفي آن را بيابيم و از آنها در پيش برد اهدافمان استفاده كنيم .